Jest to dwudniowe szkolenie podczas którego nauczysz się obsługi i naprawy opon samochodów ciężarowych oraz lekkich maszyn rolniczych i przemysłowych. Dzień pierwszy rozpoczynamy częścią teoretyczną podczas której dokładnie omówimy budowę opon i obręczy. Dowiesz się jakie są różnice pomiędzy oponą dętkową a bezdętkową, oponami radialnymi tekstylno-stalowymi, pełnostalowymi i diagonalnymi. Omówimy podział opon ciężarowych ze względu na pozycję osi i warunki użytkowania. Poznasz nietypowe opony takie jak Goodyear DuraSeal.
Nauczysz się jak przeprowadzić diagnostykę opony pod kątem jej przydatności do montażu. Omówimy również nierównomierne zużycie bieżnika opon oraz sposoby zapobiegania temu zjawisku. Przekażę Ci wiedzę na temat bieżnikowania opon, pogłębiania rzeźby bieżnika oraz przepisów prawnych odnoszących się do montażu, naprawy i użytkowania opon. Następnie skupimy się na felgach. Omówimy obręcze jednoczęściowe stalowe i aluminiowe i pierścieniowe oraz felgi nietypowe takie jak MONOLEX.
Skupimy się na uszkodzeniach felg oraz sposobach ich naprawy.
Część teoretyczną zakończy omówienie procedury bezpiecznej wymiany opon ciężarowych na obręczach jednoczęściowych i pierścieniowych ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń podczas pompowania kół. Część praktyczna obejmuję montaż i demontaż opon na obręczach jednoczęściowych i pierścieniowych, wyważenie koła przy pomocy wyważarki lub proszku oraz prawidłowe pogłębianie rzeźby bieżnika.
Drugi dzień szkolenia w całości poświęcamy naprawie ogumienia. Na początku omówimy diagnostykę uszkodzeń opon pod kątem przydatności do naprawy. Nauczę Cię jakie uszkodzenia można naprawić oraz w jaki sposób, a które niestety kończą życie opony. W pierwszej kolejności przystąpimy do naprawy przebić punktowych w strefie czoła oraz barku. Wykonamy je zarówno w radialnej oponie pełnostalowej jak i w oponie diagonalnej. Naprawimy również dętkę ciężarową i wymienimy oprawę z wykorzystaniem łat i opraw „na zimno” .
Następnie skupimy się na naprawie opon na gorąco.
Wykonamy naprawy uszkodzenia ściany bocznej, czoła oraz barku przy wykorzystaniu punktowej prasy sekcyjnej typu thermopress oraz prasy wulkanizacyjnej sekcyjnej typu Monaflex. Będziemy pracować z wykorzystaniem wkładów naprawczych renomowanych producentów.